نوش جان

برنج سفید

Uncategorized | 2014-07-21 | By

برنج سفید، پلو یا چلو اصلی‌ترین منبع نشاسته‌ای هست که ما ایرانی‌ها با غذاهایمان میل می‌کنیم و یک برنج خوش عطر و خوش طعم لازمه‌ی یک سفره‌ی ایرانی است. این دستور پخت به ویژه برای عزیزانی آماده شده است که می‌خواهند برای اولین بار برنج بپزند.

لیست مواد لازم برای تهیه برنج سفید:

به ازای هر نفر یک پیمانه برنج که به مدت دو ساعت در آب خیسانده‌ایم

نمک و روغن به میزان لازم

یک لیوان آب سرد

یک قاشق غذاخوری زعفران آب کرده

سیب‌زمینی ورقه شده و یا نان لواش (یا نان تورتیلا) برای ته‌دیگ در صورت نیاز به میزان لازم

راز آب سرد دردستور پخت ما این است که وقتی که برنج در آب جوش قرار گرفت و نرم شد، آب سرد به آن شوک وارد کرده و باعث می‌شود که برنج حسابی قد بکشد.

در ادامه می‌توانید دستور پخت ویدئوی را تماشا کنید. نـــوش جــــان!

خلاصه‌ی دستور پخت:

دو لیتر آب را می‌گذاریم تا جوش بیاید. برنجی را که دو ساعت خیسانده‌ایم و آبش را گرفته‌ایم به همراه یک قاشق غذاخوری نمک به آب جوش اضافه می‌کنیم. اجازه می‌دهیم برنج رو حرارت بالا بماند تا کمی نرم شود (طوری که سفتی برنج هنوز در دهان حس شود)  در این لحظه یک لیوان آب سرد را به برنج اضافه می‌کنیم و سپس برنج را آب کش می‌کنیم.

حالا در ته قابلمه روغن می‌ریزیم تا به همه‌ی کف قابلمه برسد. سپس سیب‌زمینی یا نان لواش (یا نان تورتیلا) را، در صورتی که مایل هستید ته دیگ درست کنید ، کف قابلمه بچینید . برنج را روی آن بریزید .  ابتدا برنج را روی حرارت بالا برای چند دقیقه قرار دهید تا آب آن بخار شود، سپس حرارت را میان کم و متوسط قرار دهید بگذارید به مدت 45 دقیقه برنج دم بکشد.

برای تزئین برنج هم می‌توانید کمی از برنج (به اندازه یک کف گیر) از آن را با دو قاشق چای‌خوری زعفران آب شده و روغن مخلوط کرده و روی پلوی خود را تزئین کنید.

آخرین نکته: اگر زعفران را روی یخ آب کنید، بسیار خوشرنگ تر می‌شود.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 Comments

  1. Farivash

    2016-05-19 at 8:56 ق.ظ

    ممنون از آموزش گویا و شفاف شما

  2. ﻣﺴﻌﻮﺩ

    2016-10-24 at 11:01 ب.ظ

    Please write in english too thanks

Comments are closed.

Food Blog Theme from Nimbus
Powered by WordPress