نوش جان

سمنو

samanoo سمنو
چاپ دستور تهیه
سمنو
سمنو از جمله سین های سفره هفت سین و بخشی جدا نشدنی از فرهنگ کسانی که نوروز را جشن می گیرند است. سمنو خوراکی منحصر به فرد، شیرین و دلچسب است که تمام شییرینی آن از قند طبیعی جوانه گندم گرفته می شود. تهیه سمنو کمی زمان بر است و نیاز به حوصله دارد. اما محصول نهایی آن به قدری دلچسب است که تمام وقت و انرژی لازم برای درست کردنش را توجیه می کند.
samanoo سمنو
وعده ها میان وعده
روشهای آشپزی (Cuisines) ایرانی
زمان آماده سازی 7 روز
وعده ها
مواد اولیه
  • 2 پیمانه گندم با پوست پاک کرده
  • 6 پیمانه آرد سفید
  • 6 لیتر آب سرد
وعده ها میان وعده
روشهای آشپزی (Cuisines) ایرانی
زمان آماده سازی 7 روز
وعده ها
مواد اولیه
  • 2 پیمانه گندم با پوست پاک کرده
  • 6 پیمانه آرد سفید
  • 6 لیتر آب سرد
samanoo سمنو
دستورالعمل ها
  1. گندم را بعد از پاک کردن چند بار بشویید تا آب آن زلال شود.
  2. روی گندم آب بریزید و 48 ساعت در یک جای خنک قرار دهید و در این مدت 8 بار آب آن را عوض کنید.
  3. بعد از این مدت آب گندم را خالی کنید و گندم ها را لای یک دستمال بریزید و در محل خنک قرار دهید و روی آن را مرطوب نگه دارید تا 48 ساعت دیگر (اگر تهیه گندم برای شما مشکل است می توانید می توانید از جوانه های گندمی که برای سالاد بفروش می رسد استفاده کنید آنرا بعد از شستن لای دستمال به مدت 48 ساعت در محل خنک و مرطوب نگه دارید)
  4. بعد از 48 ساعت دوم که دیگر گندم ها جوانه زدند، آنها را در سینی پهن و روی آن را دستمال مرطوب قرار دهید تا 2 روز (ولی مراقب باشید که کف سینی آب جمع نشود).
  5. بعد از 48 ساعت سوم پارچه روی گندم ها را بردارید و 24 ساعت در معرض نور قرار دهید و 4 بار هر بار 4 قاشق غذاخوری آب روی گندم ها بپاشید.
  6. بعد از 24 ساعت، گندم ها را، که دیگر رشد کرده اند و ریشه هایشان در هم تنیده شده، تکه تکه کنید و بشویید و با هر وسیله ای که می توانید چرخ کنید. حالا به خمیر بدست آمده 3 لیتر آب اضافه کنید مخلوط کنید و مخلوط را در یک تنظیف بریزید و شیره آنرا بگیرید این مرحله را یک بار دیگر تکرار کنید.
  7. بعد آرد را آرام آرام به 6 لیتر عصاره گندم اضافه کنید و مخلوط کنید تا آرد حل شود و گلوله نشود بعد مخلوط را روی حرارت متوسط قرار دهید و مرتب هم بزنید تا بجوش آید. کف روی آنرا بگیرید. سپس حرارت راکم کنید و بگذارید تا سمنو 3الی 4 ساعت بپزد. گاهی آنرا هم بزنید.
  8. بعد از این مدت زمان، حرارت زیر سمنو را خیلی خیلی کم کنید و دمکنی بگذارید تا 45 دقیقه الی 1 ساعت که رنگ سمنو تیره شود.
این دستورغذا را منتشرکنید

سمنو بخشی جدا ناشدنی از سفره های هفت سین است. خیلی از ما با سمنوهای خانگی که در خانه های مادربزرگ و یا مادرمان خورده ایم خاطره داریم. اینجا برای شما طرز تهیه سمنو در خانه را آماده کرده ایم. توجه کنید که برای تهیه سمنو به 7 روز زمان احتیاج دارید پس با برنامه از قبل شروع به کار کنید. طرز تهیه سمنو را می توانید از ویدئوی زیر مشاهده نمایید. نوش جان!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

6 Comments

  1. Javad Taheri

    2015-09-28 at 7:29 ب.ظ

    Your recipes are very nice
    Thank you

    • nooshejaan

      2015-09-29 at 6:37 ق.ظ

      You are very welcome. Thank you for visiting Nooshejaan! 🙂

  2. ziba

    2016-06-19 at 2:11 ق.ظ

    درود برمهر بانوی گرانقدرو سه پاس از آموزیده های پر بهایتان.پرسشی داشتم و پیشاپیش سپاسگزار میشوم از پاسختان من امروز از ۴۰۰ گرم گندم و یک کیلو آرد به روش شما سمنو درست کردم شوربختانه سمنو پس ازچهار ساعت و نیم به رنگ حلیم بود و بسیار کم شیرین .مهربانوی گرامی اشکال کار من کجا بود؟ شادکامی و مانیتان را ارزومندم. با مهر زیبا

  3. شادي

    2017-03-01 at 6:14 ق.ظ

    درود بر شما بانوي مهربان و بزگوار. از هر پيمانهاي كه براي اندازه گيري گندم استفاده كردم از همان پيمانه بايد براي اندازهگيري آرد هم استفاده كنم؟

  4. سمانه

    2018-03-07 at 10:31 ق.ظ

    با سلام
    من شیره گندم رو با آرد قاطی کردم و گذاشتم جای خنک , در هم گذاشتم روی قابلمه(ساعت یک شب) و صبح ساعت نه که خواستم بزارم روی گاز یه لایه حباب حباب روی قابلمه گرفته بود. آیا ترش شده و سمنو خراب شده؟

    • nooshejaan

      2018-03-08 at 6:53 ب.ظ

      بعد از اینکه شیره جوانه را میگیریم باید پختن را شروع کنیم. بو کنید و بچشید اگر ترش نشده، مشکلی نیست.

Comments are closed.

Food Blog Theme from Nimbus
Powered by WordPress