نوش جان

بادمجان پلو

بادمجان پلو برای 4 نفر
گوشت بدون استخوان … 400 گرم
برنج … 4 پیمانه
بادمجان … 1 کیلو
پیاز … 300 گرم
رب گوجه فرنگی غلیظ … 1 قاشق غذاخوری
زرد چوبه … 1 قاشق چای‌خوری
گرد غوره … 1 قاشق غذاخوری (یا آبغوره … 2 قاشق غذاخوری)
نمک و فلفل قرمز به میزان لازم
زعفران آبکرده … 1 قاشق غذاخوری
روغن به میزان لازم
سیب زمینی ورقه شده یا نان لواش یا پیتا برای کف قابلمه به میزان لازم
طرز تهیه این غذای پلویی بسیار خوشمزه را می‌توانید از ویدئوی زیر مشاهده فرمایید. نوش جان!

خلاصه روش تهیه:
برنج را بعد از شستن در آب سرد و نمک به مدت 2 ساعت بخیسانید و بعد از این مدت آبکش کنید.
بادمجانها را بعد از شستن و پوست گرفتن به قطعات 2 سانتی تقسیم کنید و به مدت 1 ساعت در آب سرد و نمک بخیسانید. بعد از این مدت بادمجانها را در صافی بریزد تا آب آن گرفته شود.
بادمجانها را با 4 قاشق غذاخوری روغن مخلوط کنید و در ظرف نچسب بریزد و در فر با حرارت 210 سانتیگراد سرخ کنید و یک بار هم آنها را برگردانید.
یا اینکه بادمجانها را در ماهی تابه ریخته روغن سرد را روی آن بدهید و قتی که یک سری سرخ شد سری دیگر را دوباره در روغن سرد قرار دهید و سرخ کنید تا روغن کمتری ببرد.
پیاز را نگینی خرد کنید و بگذارید روی حرارت کم تا آب آن جمع و شفاف شود. نیمی از آن را بر دارید و به بقیه روغن اضافه کنید تا کمی تفت داده شود بعد گوشت را اضافه کنید و اجازه دهید ضمن اینکه آب گوشت جمع می شود تفت هم داده شود. 1 لیتر آب اضافه کنید (با توجه به نوع گوشتتان ) بعد از اینکه به جوش آمد حرارت را کم کنید و بگذارید گوشت پخته شود و فقط یک دوم پیمانه آب داشته باشد.
به بقیه پیاز داغ روغن اضافه کنید و تفت دهید بعد زرد چوبه و رب و نمک و فلفل و گرد غوره یا آبغوره را اضافه کنید و تفت دهید و به گوشتتان که دیگر پخته است اضافه کنید و اجازه دهید مواد 15 دقیقه با حرارت خیلی کم با هم پخته شوند و طعمشان را بهم بدهند و فقط 4 قاشق غذاخوری آب داشته باشد و به روغن بیافتد. سپس بادمجانهای تفت داده شده را اضافه کنید و به آرامی مخلوط کنید و از روی حرارت بر دارید.
کف یک قابلمه را 3 قاشق غذاخوری آب و 3 قاشق غذاخوری روغن بریزد و روی آن به دلخواه نان یا سیب زمینی و کمی زعفران بریزید بعد یک چهارم از برنج آبکش شده را قرار دهید و سپس از مواد روی آن بگذارید این کار را ادامه دهید تا مواد تمام شود و لایه بالایی برنج باشد. قابلمه را روی حرارت زیاد بگذارید تا بخار کند بعد زعفران را روی پلو بدهید و دمکنی بگذارید و حرارت را کم کنید و اجازه دهید پلو 45 دقیقه تا 1 ساعت دم بکشد.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Food Blog Theme from Nimbus
Powered by WordPress