نوش جان

دلمه

دلمه بادمجان، فلفل دلمه‌ای و گوجه فرنگی
برنج … 1پیمانه
گوشت چرخ کرده … 300 گرم (یا کنجاله سویا 1پیمانه و قارچ 200 گرم)
سبزی (مرزه یا ترخون و گشنیز و جعفری و نعناع ) … مجموعا 300 گرم (یا سبزی خشک 1 پیمانه)
بادمجان دلمه ای یا فلفل دلمه ای یا گوجه فرنگی سفت در اندازه یک پرتقال متوسط … 8 عدد
لپه … یک دوم پیمانه
پیاز … 300 گرم
رب گوخه فرنگی … 2 قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی … 500گرم
عصاره گوشت … 1 یا 2 عدد
زرد چوبه … 1 قاشق چای‌خوری
نمک وفلفل و روغن به میزان لازم
آب … 1 پیمانه
طرز تهیه این دلمه‌های خوشمزه را می‌توانید از ویدئوی زیر مشاهده فرمایید. نوش جان!

خلاصه روش تهیه:
برنج را بعد از پاک کردن و شستن در آب سرد و نمک بخیسانید. سپس در یک قابلمه آب را بجوش بیاورید و به آن نمک اضافه کنید. بعد از یک ساعت آب برنج خیساند ه شده را بگیرید و به آب جوش اضافه کنید و کمی که برنج نرم شد وارد صافی کنید و بگذارید آب آن جمع شود.
سبزی را بعد از پاک کردن و شستن ریز خرد کنید.
لپه را بپزید تا آب آن جمع شود.
گوخه فرنگی را پوره کنید. می توانید از چرخ گوشت یا رنده ریز استفاده کنید.
سر فلفل دلمه ای ها، بادمجان ها و گوجه فرنگی را با فاصله یک سانت از کلاهکش جدا کنید و تخم های وسط فلفل دلمه ای وگوجه فرنگی را خارج کنید. همینطور بادمجان ها را خالی کنید تا ضخامت اطراف آن نیم سانت شود. می توانید بادمجان ها را با پوست استفاده کنید. بعد بادمجان ها را یک ساعت در آب سرد و نمک بخیسانید تا تلخی آن گرفته شود. بعد از یک ساعت با کمی روغن اطراف بادمجان ها را سرخ کنید و بگذارید سرد شوند.
پیاز را نگینی خرد کنید و بدون روغن روی حرارت کم بگذارید تا آب آن جمع شود. سپس روغن اضافه کنید و سرخ کنید. بعد زردچوبه را اضافه کنید و تفت دهید تا تلخی زرد چوبه گرفته شود. سپس نیمی از پیاز داغ را برای مواد میانی دلمه ها بر دارید و به بقیه پیاز داغ رب را اضافه کنید و تفت دهید. بعد، پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید و بگذارید تا آب گوجه فرنگی جمع شود. سس آماده را در ظرفی که قرار است دلمه ها را در آن بگذارید بریزید و به آن عصاره گوشت و یک پیمانه آب را اضافه کنید و روی حرارت کم بگذارید تا به جوش بیاید.
مواد میانی دلمه
باقیمانده پیاز داغ را در یک ظرف بریزید و به آن گوشت چرخ کرده (یا سویایی را که 20 دقیقه در آب سرد خیسانده اید و آب آنرا گرفته اید به همراه قارچ رنده شده که 15 دقیقه پخته اید تا آب آن جمع شده باشد) اضافه کنید و مواد را مخلوط کنید تا آب مواد جمع شود ونمک و فلفل و برنج آبکش شده و لپه پخته و سبزی خرد شده (یا سبزی خشک) را اضافه کنید و مخلوط کنید و از روی حرارت بردارید.
از مواد میانی درون فلفل دلمه ای یا بادمجان سرخ شده یا گوخه فرنگی بگذارید و با قاشق فشرده کنید و درب های جدا شده را روی دلمه ها بگذارید. دلمه ها را درون سسی که آماده کرده اید و روی حرارت است بگذارید و درب آنها را ببندید.
اگر از حرارت مستقیم استفاده میکنید یک و نیم ساعت به پخت با حرارت کم ادامه دهید و در این فاصله 3 بار درب ظرف را بر دارید و از سس روی دلمه ها بدهید. اگر از فر استفاده می کنید یک ساعت به پخت با درجه 175 سانتیگراد ادامه دهید و در این فاصله 3 بار درب ظرف را بردارید و از سس روی دلمه ها بدهید تا آب دلمه ها جمع شود. برای آماده شدن دلمه با این حجم متوسط 3 ساعت وقت نیاز دارید.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

1 Comment

  1. Fawzi

    2017-06-11 at 6:28 ب.ظ

    Thanks for the delish Iranian dishes you present

Comments are closed.

Food Blog Theme from Nimbus
Powered by WordPress