نوش جان

قیمه نثار

قیمه نثار برای 4 نفر
برنج … 4 پیمانه
گوشت بدون چربی … 400 گرم
پیاز … 3 عدد متوسط
رب گوجه فرنگی … 2 قاشق غذاخوری
زعفران آبکرده غلیظ … 3 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به میزان لازم
زردچوبه … 1 قاشق چای‌خوری
دارچین … 1 قاشق چای‌خوری
هل ساییده … 1 قاشق چای‌خوری
گرد لیمو عمانی … 1 قاشق چای‌خوری
گلاب … یک دوم پیمانه
زرشک … 100 گرم
شکر … 2 قاشق غذاخوری
خلال پسته … 50 گرم
خلال بادام … 50 گرم
خلال پوست پرتقال … 30 گرم
روغن به میزان لازم
طرز تهیه این غذای بسیار خوشمزه و سنتی را می‌توانید از ویدئوی زیر مشاهده فرمایید. نوش جان!

خلاصه روش تهیه:
برنج را بعد از شستن به مدت 2 ساعت در آب سرد ونمک بخیسانید.
یک عدد پیاز را نگینی خرد کنید و بدون روغن روی حرارت متوسط بگذارید تا سبک شود (به مدت حدودا یک ساعت). بعد گوشت قیمه‌ای خرد شده را به آن اضافه کنید و مخلوط کنید. حرارت را زیاد کنید تا آب گوشت جمع شود. بعد یک لیتر آب جوش اضافه کنید و بعد از به جوش آمدن حرارت را کم کنید و درب قابلمه را ببندید تا گوشت پخته شود و فقط یک پیمانه آب داشته باشد. زمان پخت بستگی به نوع گوشتی دارد که شما انتخاب می کنید.
بقیه پیاز را نگینی خرد کنید و با حرارت کم و بدون روغن بگذارید پیاز سبک شود و بعد به آن 3 قاشق غذاخوری روغن اضافه کنید و مخلوط کنید و تفت دهید و سپس زرد چوبه را اضافه کنید و همینطور رب را هم اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ رب باز شود.
خلال پوست پرتقال را بعد از شستن 1 ساعت در آب سرد بخیسانید و بعد 3 مرتبه خلال را در آب جوش بجوشانید (هر بار به مدت یک دقیقه). بعد آب آن را خالی کنید و با 2 قاشق غذاخوری روغن و شکر به مدت 2 دقیقه تفت دهید. اجازه بدهید پوست پرتقال ها در شهد حاصل شده بماند تا جذب خلال پرتقال شود.
زرشک را بشویید و با 2 قاشق غذاخوری روغن یک تفت کوچک بدهید و پیش از آن که رنگ آن عوض شود از روی حرارت بردارید.
در یک ماهی تابه دیگر 2 قاشق غذاخوری روغن بریزید و در یک طرف خلال پسته و در سمت دیگر خلال بادام را بریزید. خیلی کم تفت دهید که فقط خلال ها با روغن مخلوط شود. (اگر مایل هستید میتوانید خلال بادام را 1 ساعت در گلاب بخیسانید)
برنج را آبکش کنید و دم کنید.
به گوشت پخته شده پیاز داغ و رب گوجه تفت داده شده و هل و گرد لیمو عمانی و دارچین و نمک وفلفل را اضافه کنید و مخلوط کنید و اجازه دهید 15 دقیقه مواد با هم پخته شود و آب گوشت جمع شود. به آن گلاب و 1 قاشق غذاخوری زعفران آب کرده را اضافه کنید و مخلوط کنید و از روی حرارت بر دارید.
از پلو دم کشیده شده 3 کفگیر بر دارید و با بقیه زعفران مخلوط کنید و پلو سفید را با پلو زعفرانی و خلال پوست پرتقال و خلال پسته و بادام و زرشک تزیین کنید و قیمه آماده شده را وسط پلو قرار دهید.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Food Blog Theme from Nimbus
Powered by WordPress