نوش جان

میگو پلو

میگو پلوبرای 3 نفر
میگو … 300 گرم
برنج … 2 پیمانه
لپه باقالی یا لوبلا چشم بلبلی … 1 پیمانه
عصاره تمر هندی غلیظ … 1 پیمانه
گشنیز تازه … 750 گرم
شنبلیله خشک … 1 قاشق غذاخوری
پیاز … 200 گرم
سیر … 3 حبه
روغن و نمک و فلفل قرمز و به میزان لازم
زردچوبه … یک دوم قاشق چای خوری برای میگو و یک دوم قاشق چای خوری برای برنج
ادویه کاری اگر در دسترس است … 1 قاشق چای خوری
طرز تهیه این غذای خوشمزه را می‌توانید در ویدئوی زیر مشاهده فرمایید. نوش جان!

خلاصه روش تهیه:
لپه باقالی را بعد ازشستن درآب بخیسانید. (اگر از لوبیا چشم بلبلی استفاده میکنید، بعد از شستن 2 ساعت در آب بخیسانید.)
برنج را بعد از شستن 1 ساعت در آب سرد و نمک بخیسانید.
سبزی را بعد از شستن ریز خرد کنید.
200 گرم تمر هندی را در یک و نیم پیمانه آب بخیسانید و عصاره آن را بگیرید.
میگو را اگر لازم است پوست بگیرید و نخ پشت آنرا خارج کنید.
آب لپه باقالی یا لوبیا را خارج کنید و به آن آب و نمک اضافه کنید و بگذارید نیم پز شود و کف روی آنرا بگیرید. اگر از لوبیا چشم بلبلی استفاده می کنید بگذارید بپزد و در نهایت وارد صافی کنید تا آب آن خارج شود یا جذب مواد شود.
پیاز را نگینی خرد کنید و بدون روغن بگذارید روی حرارت کم تا آب آن جمع شود بعد به آن کمی روغن اضافه کنید و تفت دهید. سپس زردچوبه و فلفل و نمک با توجه به ذایقه (و در صورت امکان ادویه کاری) و سیر رنده شده را اضافه کنید و تفت دهید. سبزی خرد شده و شنبلیله را هم اضافه کنید و آن را هم تفت دهید تا آب سبزی جمع شود. بعد میگو پاک شده و شسته شده را اضافه کنید و 3 دقیقه تفت دهید تا آب میگو جمع شود. سپس عصاره تمر هندی را اضافه کنید و 5 دقیقه زمان پخت دهید تا مواد با هم پخته شوند و طعمشان را بهم بدهند و آب آن کاملا جمع شود.
برنج را آبکش کنید (که قبلا آموزش آن اینجا داده شده است) به برنج در حال جوش یک دوم قاشق چای خوری زرد چوبه اضافه کنید. برنج را کمی دون تر ( سفت تر) از زمانی که برنج را برای چلو میپزید آبکش کنید. لپه باقالی یا لوبیا چشم بلبلی پخته شده را قبل از آبکش کردن اضافه کنید.
کف یک قابلمه را2 قاشق غذاخوری روغن بریزید (اگر مایل هستید می توانید از نان نازک یا سیب زمینی و زعفران آب کرده برای ته دیگ استفاده کنید). نیمی از برنج و باقالی یا لوبیا چشم بلبلی را کف قابلمه بریزید و روی آن از مواد میگو و سبزی قرار دهید. ادامه دهید تا مواد تمام شود لایه بالایی را از میگو بگذارید. قابلمه را روی حرارت زیاد بگذارید به مدت 5 دقیقه تا پلو بخار کند. بعد حرارت را کم کنید و اگر مایل بودید میتوانید 3 قاشق غذاخوری روغن و 3 قاشق غذاخوری آب جوش را مخلوط کنید و روی پلو بدهید. دمکنی بگذارید و اجازه دهید تا پلو 45 دقیقه تا 1 ساعت دم بکشد. اگر از شعله بخش کن استفاده کنید ته دیگ غذای شما بهتر می شود.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Food Blog Theme from Nimbus
Powered by WordPress