نوش جان

کدوحلوایی پلو

کدوحلوایی پلو
تعداد پرس غذا: 4
Print
مواد مورد نیاز
  1. برنج: 3 پیمانه
  2. گوشت چرخ کرده: 400 گرم
  3. کدو حلوایی: 600 گرم
  4. پیاز: 600 گرم
  5. زعفران آبکرده غلیظ: 3 قاشق غذاخوری
  6. پودر دارچین: 1 قاشق غذاخوری
  7. نمک و روغن: به میزان لازم
  8. آب لیمو یا شکر: 1 قاشق غذاخوری
  9. سیب زمینی یا نان لواش یا پیتا: به میزان لازم
دستور تهیه
  1. برنج را بعد از شستن در آب سرد و نمک به مدت 2 ساعت بخوابانید.
  2. پوست کدو و لایه داخلی آن را جدا کنید و به قطعات 2 سانتی تقسیم کنید و در کمی روغن به مدت 10 دقیقه تفت دهید. دقت کنید که کدوها له نشود. اگر تمایل دارید کدو حلوایی پلو شما شیرین شود شکر اضافه کنید واگر دوست دارید ملس شود آبلیمو اضافه کنید.
  3. 500 گرم از پیاز را ترجیحا به روش چیپسی سرخ کنید.
  4. 100 گرم دیگر از پیاز را رنده ریز کنید و با گوشت چرخ کرده و نمک مخلوط کنید و کمی ورز دهید تا منسجم شود. بعد گوشتها را به صورت قلقلی در بیاورید و در کمی روغن تفت دهید تا آب گوشت جمع شود.
  5. برنج را آبکش کنید. ولی کمی برنج را نسبت به پلوهای دیگر نیم پز تر از روی حرارت بر دارید چون کدو لای پلو می رود و کدو دارای بافت آبداری است.
  6. نان یا سیب زمینی را کف قابلمه ای که 3 قاشق غذاخوری روغن ریخته اید بگذارید و روی آن را کمی زعفران آبکرده و نمک بپاشید. مقداری از برنج آبکش شده را روی سیب زمینی یا نان قرار دهید و بعد مقداری از کدوی تفت داده شده و پیاز داغ چیپسی و دارچین و گوشت های قلقلی و 1 قاشق غذاخوری زعفران آبکرده را روی برنج قرار دهید. این سلسله مراتب را ادامه دهید تا مواد تمام شود و لایه بالایی پلو سفید و زعفران باشد.
  7. سپس قابلمه را روی حرارت بالا بگذارید تا مواد بخار کند بعد دمکنی بگذارید و حرارت را کم کنید به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت که پلو دم بکشد.
نکات مهم
  1. اگر از شکر به عنوان چاشنی استفاده میکنید حتما کف قابلمه از نان استفاده کنید تا ته دیگ شما نسوزد. ولی اگر از آب لیمو استفاده می کنید برای کف قابلمه از سیب زمینی استفاده کنید.
نوش جان | دستور پخت تصویری غذاهای جدید و خوشمزه https://nooshejaan.com/

کدوحلوایی پلو از غذاهایی است به طور خاص در شمال کشور ایران تهیه می شود. این غذا به خصوص در فصلی که کدو حلواهایی های تازه می رسند، بسیار لذت بخش است.
طرز تهیه کدوحلوایی پلو را می‌توانید در ویدئوی زیر مشاهده فرمایید. نوش جان!
برای تهیه این غذا بهتر است از پیازداغ چیپسی استفاده کنید. طرز تهیه پیازداغ چیپسی را می توانید در اینجا ببینید.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Food Blog Theme from Nimbus
Powered by WordPress