نوش جان

قورمه سبزی

قورمه سبزی یا خورش سبزی از اصیل‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی‌ست. این غذای محبوب را خیلی از ما ایرانی‌ها به طور متداول در برنامه‌ی غذایی‌مان قرار داده‌ایم و میل می‌کنیم. امروز برای شما و به خصوص برای کسانی که تازه شروع به آشپزی کرده‌اند، طرز تهیه این‌ خورش خوشمزه را آماده کرده‌ایم.

اگر در شما در خارج از کشور زندگی می‌کنید و یا دسترسی به سبزی تازه ندارید به راحتی می‌توانید همین دستور پخت را با سبزی خشک نیز به کار ببرید. برای این کار لازم است به اضای هر نفر یک پیمانه سبزی خشک را 15 دقیقه در آب ولرم خیس کنید و سپس آب سبزی را خالی کنید و در روغن تقت دهید . همین طور، می‌توانید به جای لوبیای خشک از کنسرو لوبیای پخته هم استفاده کنید که در آن صورت زمان پخت خورش بعد از آنکه گوشتتان پخت فقط به اندازه‌ی جا افتادن مواد با هم است.

لیست مواد لازم برای تهیه قورمه سبزی:

سبزی تازه (تره 500 گرم، جعفری 200 گرم، اسفناج یا برگ چغندر 100 گرم و شنبلیله  50 گرم) به جای شنبلیله تازه می‌توانید از یک قاشق غذاخوری شنبلیله خشک هم استفاده کنید که حتی بهنر است.

گوشت خورشی 500 گرم

لوبیا قرمز با رنگ روشن 100 گرم (قبل از شروع آشپزی لوبیا را بهتر است دو ساعت در آب بخیسانیم)

پیاز نگینی خرد شده 200 گرم

لیمو عمانی 4 عدد

آب لیمو 2 قاشق غذاخوری یا یک قاشق غذاخوری گرد لیمو عمانی

نمک و فلفل به میزان لازم

روغن و آب به میزان لازم

طرز تهیه‌ی این خورش خوشمزه را می‌توانید در ویدئوی زیر مشاهده نمایید. نـــوش جـــان!

خلاصه‌ی مراحل پخت:

بعد از اینکه سبزی را شستیم، آن را خیلی ریز خرد می‌کنیم و روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا آب آن گرفته شود. سپس با 4 قاشق غذاخوری روغن تفت می‌دهیم. پیاز را با 2 قاشق غذاخوری روغن می‌گذاریم تا سبک شود و بعد گوشت را اضافه می‌کنیم. ابتدا حرارت را زیاد می‌کنیم تا آب گوشت جمع شود و بوی زهم آن گرفته شود. سپس 2 لیتر آب اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم به مدت یک ساعت با حرارت متوسط گوشت نیم‌پز شود. در این مرحله مواد باقی‌مانده را (سبزی، لوبیا، لیموعمانی، فلفل، آب لیمو و نمک) را اضافه می‌کنیم. بعد از بجوش آمدن همه‌ی مواد، حرارت را متوسط می‌کنیم تا وقتی که مواد کاملا پخته شود و آب خورش کم شود و به  روغن بیفتد.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

1 Comment

  1. saeid

    2016-06-27 at 10:33 ب.ظ

    ba salam saeid hastam az holland.
    mer30 az salighaton .age momkene tarze tahiye nabaat roo ham be ma amozesh bedin .

    mamnon az lotfetoon

Comments are closed.

Food Blog Theme from Nimbus
Powered by WordPress