نوش جان

نان روغن زیتونی

مواد مورد نیاز جهت تهیه نان روغن زیتونی (Focaccia Bread):

مخمر … یک و نیم قاشق چای خوری (یا 7 گرم)
آب ولرم (دمای 40 درجه) … یک پیمانه
روغن زیتون … دو قاشق غذاخوری برای ابتدا و یک قاشق در حین ورز دادن و بیشتر برای چرب کردن ظرف و نان
نمک … سه چهارم قاشق چای خوری
آرد سفید … دو و نیم تا سه پیمانه (حدود 340 گرم)
زیتون سیاه خرد شده یا روزماری تازه خرد شده … دو قاشق غذا خوری
طرز تهیه این نان خوشمزه را می‌توانید از ویدئوی زیر مشاهده فرمایید. نوش جان!

خلاصه روش تهیه:
در یک کاسه بزرگ، مخمر را در آب مخلوط کنید، روغن زیتون و نمک و زیتون (یا روزماری) را اضافه کرده و مخلوط کنید. حالا آرد را کم کم اضافه کنید و ابتدا با قاشق چوبی مخلوط کنید. مخلوط کردن را ادامه دهید تا دیگر با قاشق مخلوط نشود و سپس با دست شروع به ورز دادن و مخلوط کردن کنید. شما ممکن است کمی کمتر (حدود 2 و نیم پیمانه) یا کمی بیشتر (حدود 3 پیمانه) آرد احتیاج داشته باشید. برای همین آرد را کم کم مخلوط کنید تا خمیر شکل بگیرد، از کناره های ظرف جدا شود ولی کمی چسبناک باشد.
حدود 7 تا 8 دقیقه ورز دهید. در میانه این مدت باز هم روغن زیتون اضافه کنید و به ورز دادن ادامه دهید تا خمیر شکل بگیرد و وقتی با انگشت روی آن فشار می دهید، بر گردد.
کف کاسه را با روغن زیتون چرب کنید، خمیر را هم به روغن آغشته کنید، داخل کاسه بگذارید. روی کاسه را با یک پارچه بپوشانید و بگذارید در محیط آشپزخانه (یا فر خاموش) تا حجم آن دو برابر شود (حدود یک ساعت تا یک ساعت و نیم).
ظرفی را که می‌خواهید نان را در آن داخل فر بگذارید با روغن زیتون چرب کنید. خمیر را که دو برابر شده است، داخل ظرف قرار دهید و با دست پهن کنید تا به شکل یک مستطیل در بیاید و هوای اضافه آن خالی شود. روی آن را بپوشانید و اجازه دهید 15 دقیقه استراحت کند.
با فرچه روغن زیتون رو خمیر بزنید و با انگشتانتان روی خمیر فشار دهید و چاله درست کنید. اجازه بدهید 45 دقیقه دیگر خمیر به همین شکل باقی بماند تا تثبیت شود.
نان را در فر با درجه حرارت 475 فارنهایت یا 245 سانتیگراد به مدت 15 دقیقه بپزید. از فر که بیرون آوردید وقتی هنوز داغ است، با فرچه روی آن روغن زیتون بدهید.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Food Blog Theme from Nimbus
Powered by WordPress